X
تبلیغات
فانوس

فانوس
 
حاوی مطالب علمی،اجتماعی ،فرهنگی ،آموزشی،کارآفرینی،مدیریت و سایر علاقه مندی های نویسنده(علیرضا کمرئی)
 

راهنما والگویی برای نگارش وتنظیم
طرح شغلی
 )Bussiness plan(
 
نام درس:
کارآفرینی
Entrepreneurship
 
ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
    واحد رباط کریم
 
 
مدرس:
علیرضا کمرئی
 
 
 
 
طرح کسب وکار چیست
What is a bussiness plan ?
دانشجوی گرامی
اینک که با مباحث کارآفرینی آشنا شده اید، باید قادر باشید با تکیه بر آنچه تا کنون فرا گرفته اید یک طرح کسب وکار  بنویسید، وآن را به عنوان  کار عملی ارائه دهید . جهت دقیق بودن بیشتر طرح، توجه به مباحث این مجموعه مفید خواهد بود.شما می توانید از الگوهای مشابه نیز برای نگارش طرح خود بهره بگیرد.
جهت سهولت نگارش طرح وکمک به یادگیری بیشتر، مجموعه ای  به این راهنما پیوست گردیده تا گام به گام شما را درنگارش طرح شغلی یاری نماید . لطفا کلیه مراحل را به تدریج وبا دقت انجام دهید.
طرح كسب‌وكار چيست؟
طرح كسب‌وكار، مهمترين سند نوشته ‌شده‌اي است كه تمام جنبه‌هاي مختلف كسب‌وكار را پيش از راه‌اندازي آن بررسي مي‌كند.
طرح كسب‌وكار حاوي برنامه‌هاي كاربردي است، مانند برنامة مالي، برنامة ‌عملياتي، برنامة توليدي، برنامة بازاريابي، و ساختار سازماني.
اين برنامه ها همچون نقشه اي كارآفرين را در طول مسير راهنمايي مي كنند.
 طرح شغلی
طبق تعريف، طرح شغلي عبارت است از يك طرح كه آينده و توسعه يك كسب و كار را معين مي‌كند و اغلب يك دوره چند ساله را در بر مي‌گيرد.
يك طرح شغلي شامل تمامي جزئيات يك كسب و كار (حرفه يا شغل) مي‌باشد. اين جزئيات تمامي موارد مربوط به نوع شغل، نحوه توليد، بازاريابي، رقابت، عمليات راهبردي، پرسنل، امور مالي، سرمايه‌گذاري و ... را شامل مي‌شود. 
يك طرح كسب‌وكار خوب بيانگر موارد زير است:
دورنماي راهبردي از شركت  -  مهمترين ابزار ارتباطي درون‌شركتي و برون‌شركتي
ابزاري براي جمع‌آوري سرمايه‌هاي لازم براي كار - ابزاري براي برنامه‌ريزي، اندازه‌گيري و بهبود عملكرد
 - مبنايي براي تصميم‌گيري صحيح - راهي براي ايجاد انگيزه در كاركنان
چرايي اهميت طرح تجاري
تعريف دقيق كسب و كار -- بررسي واقع‌بينانه-انجام تست امكان‌پذيري -ابزار عملكردي -براي گرفتن تصميمات بهتر-ابزاري براي برقراري ارتباط -ابزار ايجاد انگيزه -ابزار تأمين منابع -ابزار توسعة مديريت -راهنماي مسير و  ابزار اندازه‌گيري
 هدف از تهيه طرح شغلي
جذب سرمايه اوليه  - جذب تيم مديريت - نقشه  راهنما
نحوة آماده‌سازي طرح تجاري
جلد و شيرازه‌بندي طرح تجاري‌ بايد مناسب باشد. به ياد داشته باشيد كه برداشت اولية افراد از شما از طريق طرح تجاري ايجاد مي‌شود.
طرح تجاري بايد عاري از هرگونه اشتباه تايپي و دستور زباني باشد.
ظاهر طرح تجاري بايد از جذابيت مناسب برخوردار باشد.
در ابتداي طرح تجاري فهرست بياوريد تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پيدا كرده و بررسي نمايند
طرح تجاري بايد نشان دهد كه سرمايه‌گذاري در آن، سودآور است
 ( نه الزاماً سود سريع، ولي در نهايت سود كلان حاصل مي‌شود).
حجم طرح تجاري معمولاً بين 25 تا 50 صفحه است.  
هميشه واقعيت‌ها را ذكر كنيد و از دروغ بپرهيزيد.
بخش‌هاي مختلف طرح تجاري( برای نوشت یک طرح مناسب مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.)
بخش معرفي  -خلاصة مديريتي - تجزيه و تحليل صنعت - دورنماي شركت - معرفي محصول - برنامة عملياتي و توليد – برنامةبازاريابي - ساختار سازماني - برنامة زمان بندي و عمليات -  ارزيابي و مديريت ريسک  -  برنامة مالي  - برنامةطرح و توسعه - پيشنهاد‌ها - ارزيابي كسب و كار -  ضمائم (شامل اطلاعات پشتيباني)
گام اول
صفحة معرفي بايد مطالب زير را در برداشته باشد.
نام و نشاني متقاضيان  - مشخصات محل اجراي طرح  -  عنوان محصول يا محصولات و ظرفيت توليد
  - ميزان سرمايه گذ اري  -   ميزان اشتغال زايي طرح (پيش بيني)
گام دوم  
خلاصة مديريتي    
اعلام محرمانه بودن طرح (در صورت لزوم)
مهمترين بخش در طرح تجاري است كه بايد خواننده را متقاعد كند كسب و كار موردنظر موفق مي‌شود و درنهايت به‌سود مي‌رسد.
طول اين بخش نبايد از دو تا سه صفحه تجاوز كند.
نكات  قوت كليدي بايد به روشني ساخته و پرداخته شوند به صورتي كه سرمايه‌گذار را به  موضوع علاقمند كنند.
در خلاصة مديريتي موارد زير مطرح مي‌شود
توصيف زمينه كسب‌وكار و اصل موضوع-فرصت و استراتژي - پروژه‌ها و بازار هدف
- مزيت‌هاي رقابتي - سوددهي و پتانسيل جمع‌آوري آن - ارتباطات بانكي و اطلاعات مورد نياز در اين زمينه
سرمايه‌گذاران فعلي- خلاصه‌اي از رشدكسب‌وكار  - خلاصه‌اي از برنامه‌هاي آتي مديريت - تيم كاري، افراد كليدي و سهامداران
بخشي از خلاصه مديريتي شركت ...............( ارائه یک نمونه)
شركت «.........» در سال .......... به وسيله يك تيم متخصص و با تجربه ............ نفري به دنبال كشف يك فرصت جذاب كاري و در پاسخ به آن، تأسيس و با شرايط زير تحت شماره ...........  به ثبت رسيده است.
بازار محصول شرکت«..................» بازار محكم و استواري است (........ ميليون ريال در سال .........) با ......% رشد سالانه در.........سال گذشته و نشانه‌هايي قوي حاكي از رشد شتابان در آينده.
قيمت و حاشيه سود جذاب (متوسط صنعت: ......% پس از كسر ماليات)
رقباي اصلي فعلي، هم در قسمت توليد و هم در سازمان فروش داراي سرمايه ثابت و هزينه‌هاي بالا هستند و نزديك به ظرفيت خود توليد مي‌كنند.
شركت .......... اعتقاد دارد مي‌تواند ......% بيشتر از رقبا (يعني ......% سود) در هزينه‌هاي توليد و فروش صرفه‌جويي كند.
توانايي شركت در انجام اين برنامه اساساً مبتني بر مهارت‌ها و تجربه‌هاي تيم مديريت است. تلاش‌هاي گذشته تيم مديريت باعث افزايش سهم بازار از ......% به ......% طي .......... سال گذشته شده است.
نتيجتاً شرايط فوق باعث شد شركت.............معتقد شود، كه توليد «..............» با كيفيت بالا و قيمت جذاب با گرفتن ..............% از بازار در عرض.......... سال فرصتي استثنايي است. پيش‌بيني فروش براي سال ........... بالغ بر ....... ميليارد ريال و درآمد پس از كسر ماليات............ ميليارد ريال است. شركت............براي پياده كردن طرح فوق در جست‌وجوي سرمايه‌گذاري منصفانه‌اي بالغ بر .......... ميليارد ريال است كه ...........% آن از طريق سهام عام فروخته خواهد شد.
گام سوم:  
دورنماي شركت/شرح كسب و كار /تعریف وتوصیف کسب وکار
در اين بخش از طرح كسب و كار موارد زير شرح داده مي شود:   معرفی شركت- سرمايه‌گذاران و سهامداران اصلي-ديدگاه/چشم انداز----مأموريت - اهداف اصلي - راهبردها (توليد/ فروش/خدمات) -  برنامه‌ها
معرفي شركت:مالكيت كسب وكار (شخصي، مشاركتي و ..)  --   نوع كسب وكار(توليدي، خدماتي و ..) توليدات يا خدمات
سرمايه‌گذاران و سهامداران  اصلي
معرفي سرمايه گذاران اصلي شركت - معرفي سهامداران اصلي شركت - معرفي كاركنان كليدي شركت
ديدگاه/چشم انداز  Vision
افق ديد شما را به نمايش مي‌گذارد، جايگاهي كه تمام تمركز شما براي رسيدن به آن است.
آيندة واقع گرايانه، قابل تحقق و جذاب براي شركت است.
بيان صريح سرنوشتي كه شركت بايد به سوي آن حركت كند.
هنر ديدن ناديدني هاست.
Bill Gates Vision
“A computer on every desk and in every home”
يک کامپيوتر بر روی هرميز ودر هر خانه
مأموريت MISSION 
مأموريت مشخص مي كند: شركت شما به چه نيازي پاسخ مي‌دهد
شركت شما به چه روشي به نيازهاي مشتريان پاسخ مي‌دهد؟چه چيزي شركت را منحصر به فرد يا متمايز مي‌سازد؟
معرفی محصول
 موارد زير به منظور معرفي محصول ذكر مي شود: نام محصولات -خصوصيات و ويژگي‌هاي محصولات  - موارد مصرف محصولات  -  روش هاي معرفي محصولات به مشتريان
مزيت‌هاي رقابتي محصولات
خصوصيات و ويژگي‌هاي بارز و نوآورانه محصولات قابل ارائه شما چيست؟
محصولات سازمان شما نسبت به محصولات مشابه چه برتري‌ها و يا كاستي‌هايي دارند؟
 براي كسب مزيت رقابتي در توليد كالاها يا ارائه خدمات چه تدبيري انديشيده‌ايد؟ (قيمت پايين، كيفيت محصول، انحصار محصول)
براي كسب شايستگي محوري در توليد محصولات يا ارائه خدمات چه تدبيري انديشيده‌ايد؟
برنامة عملياتي و توليد
برنامة عملياتي و توليد، ارائه توضيحات و گزارش كتبي مراحل مختلف توليد محصول از مرحلة آماده سازي مواد اوليه تا محصول نهايي، براي ذي نفعان است.
در بخش عملياتي و توليد موارد زير ذكرمي شود:
فناوري و روش توليد مناسب - مراحل و فرآيند توليد -  نمودار فرآيند توليد - برآورد منابع توليد مورد نياز براي يك سال - روش و محل تأمين منابع توليد
مواد اوليه و بسته‌بندي -  برآورد نيروي انساني مورد نياز - پلان چيدمان پرسنل در كنار ماشين‌آلات  - برنامه كنترل كيفيت -  برآورد فضاي مورد نياز طرح
برآورد امكانات و تأسيسات مورد نياز طرح - طرح جانمايي
برنامه تبلیغات
آيا براي توليد كالا يا ارائه خدماتي جديد به مشتريان برنامه‌اي داريد؟  براي توزيع كالا‌ها يا ارائه خدمات خود چه شيوه‌هايي را به كار مي‌گيريد؟  آيا برنامه‌اي براي تبليغ محصولات خود داريد؟ براي تبليغ محصولات خود از چه روش‌ها و كانال‌هايي استفاده مي‌كنيد؟ قيمت محصولات خود را به چه شيوه‌اي تعيين مي‌كنيد؟
گام چهارم:
تجزیه وتحلیل بازار
اندازه بازار و نرخ رشد  -بررسي روندهاي بازار- ساختار بازار - بررسي رقبا - تجزيه و تحليل عرضه و تقاضا
بررسي فرصت صادرات و واردات محصول   -   بررسي قيمت
مباحث مورد بررسي در بخش تجزيه و تحليل بازار
دراندازه بازار و نرخ رشد بازار تخمين‌ها و برآوردهاي رشد را با استفاده از عواملي همچون روند صنعت، تأثير فناوري‌هاي جديد، روندهاي اقتصادي، اجتماعي،‌ سياست‌هاي دولت و نيازهاي مشتريان انجام مي دهيم.
دربررسي روندهاي بازار، عوامل فصلي مؤثر در بازار، قوانين و مقررات و شاخص‌هاي فناوري مؤثر بر بازارمورد بررسي قرار مي گيرد.
در ساختار بازار نوع بازار محصولات خود را (انحصاري، رقابتي، بين‌المللي و ...) مشخص مي نماييم.
دربررسي رقبا، رقباي مستقيم وغيرمستقيم وبرتري‌ها و كاستي‌هاي آنها مشخص مي شود.
درتجزيه و تحليل عرضه و تقاضا، ميزان عرضه و تقاضاي موجودمورد بررسي قرار مي گيرد.
دربررسي فرصت صادرات و واردات محصول ؛ برنامه شركت براي ورود به بازار جهاني ميزان واردات محصول در كشور بررسي تعریف می شود.
دربررسي قيمت، تطابق قيمت محصولات با ارزش مورد انتظار مشتري،مقايسه قيمت محصولات شركت با قيمت توليدكنندگان و يا ارائه‌كنندگان خدمات مشابه و روند تغييرات قيمت محصول مورد بررسي و تحليل قرارمي گيرد.
راهبردهای بازار یابی-شیوه قیمت گذاری-روش های تبلیغات-.شیوه فروش و توزیع در این قسمت توضیح داده می شود.
 گام پنجم
برنامة مالي
هدف از نوشتن برنامة مالي- مشخص نمودن منابع مالي  مورد نياز و نحوه تامين آنها -مشخص نمودن ميزان سود آوري قابل انتظار- مشخص نمودن خطر هاياحتمالي مالي
برنامة مالي دربرگيرندة موارد زير است:
برآورد سرمايه ثابت  (شامل زمین –محوطه سازی-ساختمان سازی- ماشین آلات-تاسیسات- وسایل حمل ونقل- وسایل دفتری و10% اقلام پیش بینی نشده) جدول
  برآورد هزينه‌هاي قبل از بهره‌برداري  -
 برآورد سرماية در گردش –شامل:مواد اولیه وبسته بندی-تنخواه گردان جهت یک ماه هزینه حقوق ؛آب وبرق وتلفن وسوخت- وموجودی کالا)جدول
 برآورد نحوه سرمايه‌گذاري –(سهم متقاضی وتسهیلات بانکی از: سرمایه ثابت و سرمایه در گردش  وکل سرمایه گذاری چقدر  است؟)جدول
 برآورد هزينه استهلاك  -برای هرکدام از موارد سرمایه ثابت هزینه استهلاک با توجه به ارزش دارایی  وعمر مفید آن هزینه استهلاک تعیین شود.)جدول
 بر آورد هزينه توليد سالانه – ( کلیه هزینه ها شامل مواد اولیه –حقوق ودستمزد –آب وبرق وسوخت- تعمیرات ونگهداری- سود بانکی –استهلاک-بیمه هزینه های اداری وفروش-) در جدولی آورده وجمع کل آن قید شود -
- برآورد قيمت تمام شده(جمع هزینه های تولید سالیانه بر میزان تولید سالیانه تقسیم شود.)
 قيمت فروش محصول (بر اساس متوسط قیمت کالای مشابه در بازار در نظر گرفته شود.)
فروش کل( از ضرب قیمت فروش محصول درمیزان تولید سالانه بدست می آید.)
سود وزیان ویزه (هزینه های تولید را از فروش کل کم می کنیم)
صورت هاي مالي و تراز نامة واقعي - ترازنامه هاي سال هاي آتي - تحليل محاسبات و نقطة سر به سر - كنترل هزينه
توجه: در خصوص امور مالی انتظار می رود در حد مباحث مطروحه در کتاب کارآفرینی مشابه صفحات 151 تا 153, عملیات مربوط به صورتحساب سود وزیان ,( شامل صورتحساب در آمدها-صورت هزینه های دستمزد—صورتحساب هزینه ها- - برآورد تجهیزات ) در جداولی جداگانه تنظیم وارائه گردد
روش‌هاي قيمت‌گذاري
قيمت گذاري بر مبناي افزودن به بهاي تمام شده: قيمت تمام شده يك واحد
                           هزینه ثابت+ هزينه تهيه هر واحد + هزينه‌هاي متغير
                                                 تعداد پيش بيني فروش
قيمت گذاري بر مبناي بازده مورد انتظار: قيمت محصول به ريال
                        قيمت تمام شده هر واحد + مبلغ سرمايه گذاري شده´  بازده مورد انتظار
                                                                  تعداد فروش
قيمت گذاري بر مبناي نرخ رايج: قيمتهاي محصولات خود را بر مبناي قيمتهاي رقبا تعيين نماييد(با توجه به سادگی شما می توانید از این روش وبصورت تقریبی استفاده نمایید.)
پرداختن به مباحث داخل پرانتز مورد انتظار نمی باشد.
(هزینه متغییر هر واحد تولیدی: فروش کل: تعیین نقطه سر به سر:تعیین درصد فروش در نقطه سر به سر:سود وزیان ویزه:
ارزش افزوده ناخالص:ارزش افزوده خالص:بازده فروش :بازده کل دارایی: سرمایه ثابت سرانه:سرانه کل سرمایه گذازی:
نرخ بازدهی سرمایه:دوره برگشت سرمایه)
گام ششم
برنامة زمان بندي و عمليات
براي عمليات و فعاليت‌هايي نظير موارد زير پيش‌بيني زماني و هزينه‌هاي لازم را مشخص نماييد:
 عمليات ساختماني و محوطه‌سازي -  انعقاد قرارداد انتقال تكنولوژي
 اجراي تأسيسات الكتريكي و مكانيكي -  خريد دستگاه‌هاي تأسيساتي
 خريد ماشين‌آلات و تجهيزات توليدي ساخت خارج -  خريد ماشين‌‌آلات و تجهيزات توليدي ساخت داخل
 تهيه مواد اوليه -  راه‌اندازي آزمايشي -  راه‌اندازي تجاري
گام هفتم
ارزيابي ومديريت خطر پذيري
با توجه به نوع صنعت و جـو رقابتي موجود، هركسب‌وكار نوپايي با برخي خطرهاي بالقوه مواجه خواهد شد، در نتيجه لازم است كارآفرين اقدام به ارزيابي خطر پذيري نمايد.
در اين بخش بايد خطرات را پيش ‌از وقوع، پيش‌بيني كنيد، در واقع در اين بخش بايد به خوبي مشخص كنيد كه توانايي پيش‌بيني و كنترل خطرات غيرمنتطره را داريد. براي مثال:
كاهش قيمت از طرف رقيبان-  رويه‌هاي نامناسبي كه ممكن است در صنعت به وجود آيد - افزايش غيرمنتظرة هزينه‌هاي طراحي و توليد  -  عدم دستيابي به حجم فروش پيش‌بيني شده - تغييرات در نرخ بهره، نوسانات نرخ‌ ارز، ركود اقتصادي، نرخ تورم، نرخ مواد اوليه  -در مورد قوانين و مقررات و سياست‌هاي اقتصادي، ماليات‌ها، مقررات جديد و اثرات احتمالي آن -تغييرات عقايد و افكار عمومي مثل تغييرات در سليقه، مد، موضوعات اخلاقي و مسائل سياسي -تغييرات فناوري، دعاوي حقوقي كاركنان و كارگران  - قطعاتي كه به عهده پيمانكاران است و مخاطراتي كه در اين زمينه وجود دارد - تأثيراتي كه در بازار ممكن است به وجود آيد، مثل نوسانات فروش، رقابت شديدتر و ...
نکته:
اگر شما از قبل عكس‌العمل‌هاي احتمالي تغييرات بازار را در نظر گرفته باشيد، در مقايسه با حالتي كه حتي در مورد اين موضوع فكر نكرده‌ايد، مي‌توانيد سريع‌تر تصميم‌گيري و عمل نماييد. بنابراين صرف نظر از اينكه كارها بهتر يا بدتر از وضعيت پيش‌بيني شده پيش بروند، شما قبلاً علل احتمالي و اثرات حاصله را بررسي كرده و اقدامات مناسب را پيش‌بيني كرده‌ايد.
 گام هشتم: 
ضمائم/ اسناد ومدارک
در بخش ضمائم مي‌توانيد به ارائه اطلاعات تكميلي از جمله موارد زير بپردازيد:
بروشورها، كاتالوگ‌ها و مدارك مربوط به توليد - گزارش عملكرد مالي و گزارش بازرسان - مدارك قانوني
قراردادها، پيمان‌ها، نامه‌هاي خريداران و اجاره نامه ها - نتايج ارزيابي تحقيقات بازار -  سوابق شغلي مديران
گام نهم:
برنامه توسعه:
 آیا  تحقیات قبل از تولید وتوزیع را انجام دادهای؟چه برنامه هایی برای توسعه محصولدارید؟ ،چهجانشین ها ومکمل هایی برای محصولاتخود در نظر گرفته اید؟ سهم برنامه های طرح وتوسعه در فعالیتهای شما چقدر استو آیا در این زمینه سرمایه گذاری خاصی انجام داده اید؟ روش دریافت بازخورد از مشتریان؟
:

 
 
 

 
 
نام ونام خانواگی:

 

 
 

 

محل اجراي طرح :
 
تاريخ :

 

 
گام دهم:
ارزیابی طرح بمنظور اعمال بازخوردهای تکمیلی وغنی سازی طرح کسب وکار
جدول ارزيابي طرح كسب وكار


ارزیابی مربی کار آفرینی از طرح



ارزیابی کارآفرین از کسب وکار خود
(خود ارزیابی)
سقف امتياز
بندهای منطبق با طرح کتاب
عنوان
رديف



5
*
بخش معرفي
1



15
ضروری
خلاصه مديريتي/ اجرايي
2



15

تجزيه و تحليل صنعت
3



10

دورنماي شرح كسب وكار/ شركت
4



10
*
معرفي محصول
5



10

برنامه عملياتي و توليد
6



15
*
برنامه بازاريابي
7



5
*
ساختار سازماني
8



10
*
برنامه زمانبندي و عمليات
9



10
*
ارزيابي و مديريت ريسك
10



15
*
برنامه مالي
11



10

برنامه‌هاي طرح و توسعه
12



5

پيشنهادات
13



10

ارزيابي كسب وكار
14



5
*
ضمائم
15
جمع امتياز نهايي:




150

جمع كل





50
50
کامل بودن - منظم بودن طرح از نظر صفحه بندی –جلد – خط و...






نمره کل دانش آموز از طرح شغلی بر مبنای ............ نمره


چنانچه در هر مرحله مشخص شود در نگارش طرح ایده کسب وکار وجزئیات طرح کپی طرح های دیگران می باشد طرح توسط استاد کارآفرینی ارزیابی نخواهد شد.
نمونه یک فرم جهت نگارش اجمالی طرح شغلی
Business Plan
طرح كسب و كار
عنوان طرح
 
 
نام دبیر یا هنر آموز:

 

 
 
 
(گام اول)
1- بخش معرفي           
الف – نام و نشاني متقاضيان :
* حقيقي :
رديف
نام و نام خانوادگي
نوع پست/سمت
تحصيلات
تجربه
1
 
 
 
 
 2
 
 
 
 
 * حقوقي :....
نام شركت
نوع شركت
تعداد و نوع سهام
شماره ثبت
محل ثبت
تاريخ ثبت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 * نام و مشخصات سهام‌داران عمده :
رديف
نام و نام خانوادگي
سمت
درصد سهام
تعداد سهام
مبلغ سهام
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 ب – مشخصات محل اجراي طرح:
استان:                                   شهرستان:                          خیابان:
ابعاد و مساحت محل اجراي طرح
 
 نزديكترين شهر و فاصله آن تا محل كسب و كار:
         
 امكانات تأمين مواد و لوازم در محل:
 
امكانات تأمين نيروي كار ماهر در منطقه:
 
  ج – عنوان محصول يا محصولات (كالا /خدمات ) و ظرفيت توليد:
رديف
نام محصول
ظرفيت توليد سالانه
واحد
قيمت فروش كنوني هر واحد در بازار
1
 
 
 
 
2
 
 
 
 
3
 
 
 
 
4
 
 
 
 
 5- ميزان سرمايه‌گذاري: (ارقام ميليون ريال)
سرمايه كل
آورده كارآفرين
آورده سهامداران
تسهيلات(وام)
 
 
 
 
و- ميزان اشتغا ل‌زايي طرح (پيش‌بيني) :.................................................................................................................
 (گام دوم)  ..............  مهم
2- خلاصه مديريتي / اجرايي                 
در یک صفحه مطابق راهنما توضیح داده شود        از برگه مستقل  استفاده شود وصفحه آن در این قسمت درج شود.
 
(گام سوم )
3- دورنماي شركت/شرح كسب و كار /تعریف وتوصیف کسب وکار       
مطابق راهنما در دسته بندی مجزا  ودر چند صفحه بطور دقیق توضیح داده شود. وجداول به شکل زیر در طرح گنجانده شود.
برآورد مواد اولیه مورد نیاز برای یک سال( جهت تولید بلوک سقفی)
قیمت  (ریال )
مقدار
مواد اولیه مورد نیاز
ردیف
 
 
 
 
1
 
 
 
 
2
 
---
---
 
جمع
 
 
 
    برآورد نیروی انسانی مورد نیاز
 
متوسط حقوق ومزایای سالیانه(13 ماه)
متوسط حقوق  ومزایایماهیانه
تعداد نفر
تخصص وتحصیلات
عنوان پست سازمانی
ردیف
 
 
 
 
 
 
1
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
 
 
3
 
 
 
 
 
 
جمع
                  
برآورد قیمت  زمین وساختمان
 
جمع
 
قیمت متر مربع
مقدار
عنوان
ردیف
 
 
 
ارزش زمین
 
1
 
 
 
ارزش بنا
 
2
 
 
 
 
 
3
 
 
 
جمع
 
4
 
برآورد هزینه ماشین آلات
 
جمع
 
قیمت
 
واحد
ماشین آلات
ردیف
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جمع
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برآورد هزینه های تاسیسات
جمع
 
قیمت
 
واحد
تاسیسات
 
 
ردیف
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جمع
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
هزینه تعمیرات ونگهداری
هزینه کل
درصد
شرخ
ردیف
 
 
ساختمان
 
1
 
 
ماشین آلات وتجهیزات
 
2
 
 
تاسیسات
 
3
 
 
جمع
 
 
 
 
 
 
 
 
 
         هزینه آب –برق وسوخت                  
 
هزینه کل
مصرف سالیانه
واحد
شرح
 
ردیف
 
 
 
برق
 
1
 
 
 
آب
 
2
 
 
 
گازوئیل
 
3
 
 
 
تلفن
 
4
 
 
 
جمع
 
 
 
 
 
 
 
   
   
 
 
(گام چهارم)
 مطابق راهنما در دسته بندی مجزا  ودر چند صفحه بطور دقیق توضیح داده شود      از برگه مستقل  استفاده شود وصفحه آن در این قسمت درج شود.

تجزيه و تحليل صنعت  اعم از– تجزيه و تحليل محيطي(محيط كسب و كار-   اعتقادات مذهبي، فرهنگ مصرف، آداب و رسوم-اقتصاد-تغييرات جمعيتي)و- تجزیه وتحلیل فنی  اعم ازرویه های تولید( وضع موجود) – تکنولوزی تولید جزء ضروریات یک طرح شغلی است.

 
 
 
 
 
 (  گام پنجم)
 برنامة مالي   
 
                        برآورد سرمایه ثابت بلغ
شرح
 
زمین
 
بناو ساختمان
 
ماشین آلات وتاسیسات
 
وسایل دفتری
 
اقلام پیش بینی نشده
 
 
 
 
 
جمع کل
برآورد سرمایه در گردش
مبلغ به ریال
شرح
 
تنخواه گردان(جهت هزینه های جاری)
 
موجودی کالا
 
 
 
جمع کل
  نحوه سرمایه گذاری
درصد
تسهیلات بانکی
درصد
سهم متقاضی
شرح
 
 
 
 
سرمایه ثابت
 
 
 
 
 
سرمایه در گردش
 
 
 
 
کل سرمایه گذاری
 

 

 جمع کل سرمایه گذاری (به میلیون ریال)
برآورد هزینه استهلاک
هزینه استهلاک سالانه
درصد استهلاک
ارزش دارایی
شرح
 
 
 
ساختمان وبناهها
 
 
 
ماشین آلات تاسیسات /
 
 
 
وسایل دفتری
 
 
 
اقلام پیش بینی نشده
 
 
 
 
 
 
 
جمع کل
 
  هزینه مواد اولیه مورد نیاز یکسال جهت تولید
 
جمع
مبلغ واحد
جمع کل
مواد اولیه
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جمع
 
هزینه تولید سالانه (به میلیون ریال)
 
مبلغ (به میلیو ن ریال)
شرح
 
هزینه مواد اولیه
 
هزینه حقوق ودستمزد
 
هزینه انرزی(آب وبرق وسوخت)
 
هزینه تعمیرات ونگهداری
 
هزینه پیش بینی نشده
 
هزینه اداری وفروش  1درصد
 
هزینه تسهیلات مالی (سود یک سال)
 
هزینه بیمه کارخانه
 
هزینه استهلاک
 
 
 
جمع کل
میزان تولید سالیانه
 
مقدار تولید سالانه   
مقدارتولید ماهانه
تولید روزانه مقدار
نوع محصول
 
 
 
 
 
 
 
 
برآورد قيمت تمام شده(جمع هزینه های تولید سالیانه بر میزان تولید سالیانه تقسیم شود.)
 
 
 
 قيمت فروش محصول (بر اساس متوسط قیمت کالای مشابه در بازار در نظر گرفته شود)
 
 
فروش کل( از ضرب قیمت فروش محصول درمیزان تولید سالانه بدست می آید.)
سود وزیان ویزه (هزینه های تولید را از فروش کل کم می کنیم)
 
محاسبه هزینه های ثابت ومتغییر
هزینه کل
هزینه ثابت
هزینه متغیر
 
شرح هزینه
 
درصد
مقدار
درصد
مقدار
 
 
 
0
 
100
 
مواد اولیه
 
65
 
35
 
حقوق ودستمزد
 
20
 
80
 
هزینه انرزی
 
20
 
80
 
تعمیرات ونگهداری
 
15
 
85
 
پیش بینی نشده
 
0
 
100
 
اداری وفروش
 
100
 
0
 
هزینه تسهیلات مالی
 
100
 
0
 
بیمه کارخانه
 
100
 
0
 
هزینه استهلاک
 
 
 
 
 
جمع کل
 
 
قيمت‌گذاري (یکی از سه روش زیر را انتخاب وعمل نمائید.)
قيمت گذاري بر مبناي افزودن به بهاي تمام شده: قيمت تمام شده يك واحد
هزینه ثابت+ هزينه تهيه هر واحد + هزينه‌هاي متغير
تعداد پيش بيني فروش
 
 
 
قيمت گذاري بر مبناي بازده مورد انتظار: قيمت محصول به ريال
قيمت تمام شده هر واحد + مبلغ سرمايه گذاري شده´  بازده مورد انتظار
 
تعداد فروش
 
 
 
 
 
قيمت گذاري بر مبناي نرخ رايج: قيمت محصولات خود را بر مبناي قيمت محصول رقبا تعيين نماييد(با توجه به سادگی شما  می توانید از این روش وبصورت تقریبی استفاده نمایید.)
 
( گام ششم)
برنامة زمان بندي و عمليات  مطابق راهنما توضیح داده شود        در صورت نیاز به توضیح اضافی از برگه مستقل  استفاده شود وصفحه آن در این قسمت درج شود.                                     
            
(گام هفتم)
ارزيابي ومديريت خطر پذيري مطابق راهنما توضیح داده شود     در صورت نیاز به توضیح اضافی از برگه مستقل  استفاده شود وصفحه آن در این قسمت درج شود.                                                                                   
 
 
گام نهم:
برنامه توسعه:     در صورت نیاز به توضیح اضافی از برگه مستقل  استفاده شود وصفحه آن در این قسمت درج شود.  
 
 
 
 
 
 
 
گام هشتم: 
ضمائم/ اسناد ومدارک     ضمیمه شود.
 
       پایان
 
نوشته شده در تاريخ 91/01/19 توسط علیرضا کمرئی (کمریی) Kamarei
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • دانلود
  • بک لینک